Rondo, Harri Kuusisaari / 2023
CD Träume – Dreams – Unelmia
Irja Auroora oli 1900-luvun jälkipuolen hienoimpia suomalaisia sopraanoja… uusi kattaus sisältää monipuolisen valikoimaan Aurooraa parhaimmillaan.
Aurooran sopraanossa on kirkkaana säteilevä soinnillinen ydin, joka kantaa puskematta ja taipuu yhtä hyvin liediin kuin oopperaan… Levyn aloittavissa Madetojan ja Kuulan lauluissa hän eläytyy melankolis-panteistisiin tunnelmiin herkästi, ja Sibeliuksen lauluissa on myös voimallisempia huipennuksia. Schumannin liedeissä kaipaisi elävämpää tekstin käsittelyä, mutta Rahmaninovin vuolauteen sopraano taipuu hyvin. Wagnerin Wesendonck-laulut saavat soinnillisesti kauniin ja huolitellun tulkinnan. Levyn päätteeksi kuullaan neljäs näytös Oskar Merikannon Elinan surmasta. Se on äänitetty Finlandia-talon konserttiesityksestä ja kuulostaa oikealta, verevältä draamalta.
Amfion, Eero Tarasti / 2023
CD Träume – Dreams – Unelmia
…Auroora pystyy oivallisesti muuntumaan aivan erilaisiin musiikkityyleihin ja -kulttuureihin. Silti hän on kyllä kiistatta nimenomaan Wagner-laulajattarena harvinainen tähti. Wesendonck-lieder on kauttaaltaan erittäin tarkkaa ja ilmeikästä tekstin tulkintaa yhtäältä, mutta tarvittaessa wagnerilaista dramatiikkaa, leidenschaftlich.
…Wagnerista sopii siirtyä Sibeliuksen Runeberg- ja Rydberg-lauluihin. Miten hienosti Wagner-pohjalta tulkitaan Sibeliusta, senhän todisti jo Birgit Nilsson esittäessään Var det en drömin. Wagner-laulajattaren voimavarat ovat siellä taustalla, vaikka ollaan siirrytty liedin maailmaan. Näin on myös Aurooralla. Sibeliusta Auroora tulkitsee erittäin ekspressiivisesti, ollaan jo suomalaisen symbolismin hieman karussa maailmassa. Lopulta levyllä saadaan myös näyttö oopperalavalta, ts. Oskar Oskar Merikannon Elinan surmasta. Jälleen uusi tyyylilaji! Todella tervetullut cd-levy.
Veijo Murtomäki / 2023
CD Träume – Dreams – Unelmia
…Levyn avaavasta suomalaisesta osuudesta (Kuula, Madetoja) käy heti ilmi hänen laulutaiteensa ominaislaatu: lyyrisyys ja pakottomuus, jota kannattelee tavattoman kaunis ja kirkas ääni. Auroora ei todellakaan huuda tai tavoittele suurta äänenantoa, vaan se mitä ääneltä tarvitaan, on luontevaa ja vapaasti hengittävää. Nykyään moinen on harvinainen lahja. Heleyttä on riittämiin. Rahmaninovin kaksi laulua Auroora esittää ilman liikaa paatosta, sopivan emotionaalisesti. Wagnerin Wesendonck-lauluja en ole koskaan kuullut näin hellästi ja unelmoivasti laulettuina. Tämä on oikeaa bel cantoa Wagnerissa, minkä ei todellakaan tarvitse olla mahdotonta. Sibeliuksen kolmessa laulussa Irja Aurooran laulu aukeaa sitten myös ytimekkään voimalliseksi. På verandan vid havet – sekä Höstkväll-lauluissa ote on sopivan dramaattinen ja ylimmät äänet soivat huipentavasti vaikeuksitta. …Kirsti Flemingin päärooli sopii Aurooralle erinomaisesti…
Helsingin Sanomat, Veijo Murtomäki / 2004
CD Laulun Lumoa – Enchantment of Singing
Suomalainen laatusopraano
…Hänen sopraanonsa on kauniin lisäksi myös kirkas, siinä on kiinteä ydin, mikä nykyään alkaa olla harvinaista. Hyvän koulutuksen asiosta Aurooran sopraano on laaja ja huipennuskykyinen. …Korkeat äänet eivät tuota hänelle ongelmaa. Espanjalaislaulujen esittäjänä Auroora on omaa luokkaansa sopraanoidemme joukossa. Auroora ääntää muiden kielten lisäksi myös espanjaa hyvin. Hän tavoittaa vaivattomasti Xavier Montsalvatgen, Joaquin Valverden, Enrique Granadosin, Jesus Guridin ja Joquin Ninin laulujen keveän huolettoman sensuaalisuuden ja nopean parlando-rytmisyyden. Manuel de Fallan Seitsemän espanjalaisen kansanlaulun tulkkina Irja Auroora on säkenöivä ja verevä. Hän ei harrasta halpaa, etelämaiselta vivahtavaa diivailua, vaan toteuttaa ne luontevasti, nautiskelevan elämäniloisesti.
Turun Sanomat / Matti Lehtonen / 2004
CD S.I. ja Irja Auroora – kaksi ilmiömäistä sopraanoa
…Auroora on upea laulaja. Hänen äänensä toimii luontevasti ja taipuu notkeasti lied-musiikin miniatyyrikuvien nopeasti häilähteleviin tunnelmiin. Tekstin diktio on ilmeikästä ja selkeää ja runojen ja musiikin välinen yhteys intensiivinen. Auroora laulaa valloittavan tyylikkäästi ja punnitusti tulkiten Schumannin, Straussin, Sibeliuksen ja Rahmaninovin musiikkia, mutta suurimman vaikutuksen tekee yllättäen hänen osaamisensa ja eläytymiskykynsä espanjalaisessa musiikissa. Hän nimittäin heittäytyy antaumuksellisesti ja räiskyvällä tempperamentilla niin ibeerisen säveltaiteen vietteleviin tunnelmiin kuin hilpeisiin ja tummanpuhuviin sävyihinkin.
Turun Sanomat / Matti Lehtonen / 1993
Irja Aurooran ääni soi upeasti
…Irja Aurooran ääni soi italialaiseen malliin keskitetyn metallikkaasti. Poikkeuksellisen kauniiseen äänenväriin sisältyy häivähdys mezzomaista tummuutta, joka antaa sille sensuellin loppusilauksen. Teknisesti Aurooran ääni tuntui hyvin luotettavalta.
Parhaiten laulajattaren tempperamentille tuntuivat soveltuvan tunnekylläiset espanjalaiset kansanlaulut, mutta mieleenpainuvaa olivat niin ikään laulut Mahlerin Des Knaben Wunderhorn -kokoelmasta ja Debussyn läpikuultavan herkät sävelakvarellit. Hänessä meillä olisi edustava solisti italialaiseen ohjelmistoon ja miksei kevyempiin Wagner-rooleihinkin.
Helsingin Sanomat / Osmo Tapio Räihälä / 1992
Ilmeikäs sopraano
…Irja Aurooran sopraanossa on tehoa ja kauneutta. Erinomainen hengitystekniikka ja sulava äänenmuodostus takaavat sen, että Auroora pystyy vaihtelemaan runsaasti laulunsa vivahteita ja rakentamaan suuren dynaamisen skaalan. Kun tähän vielä lisätään ääni, joka on kiinteä ja väreiltään monipuolinen, saadaan kokoon ne osatekijät, jotka muodostavat Aurooran laulusta niin elävän ja vaikuttavan.
Opernzeitschrift Orpheus / Bertold Fuchs / 1986
Don Giovanni / Donna Elvira / Mozart
…Überwältigend war die Leistung von Irja Aurora als Donna Elvira. Sie sang vom ersten bis zum letzten Ton klangschön, sehr präzise, und sie war die einzige, die sowohl musikalisch als auch schauspielerisch etwas von der Tragik der Handlung erkennen ließ.
Helsingin Sanomat / Helena Tyrväinen / 1984
Legato on ihme
Hyvän laulajan legato on ihme. Irja Auroora tuntee saumattoman legaton salaisuuden. Toinen ihme on laulajattaren selvästi ääntyvä teksti. Äänteet lepäävät sävelten varassa koskemattomina, kuin pehmeälle jalustalle laskettuina. Auroora myös erittelee terävästi ja tuntee syvästi sanojen merkityksen. Sanat saavat hetki hetkeltä elävän tunnesisällön. Irja Auroora on taiteilija, jonka esiintymislava ja yleisö saavat hehkumaan. Hänellä on monia ominaisuuksia, joista jo yksi riittäisi tekemään laulajattaresta mielenkiintoisen. Yksi niistä on persoonallinen, yhtä aikaa metallinen ja lämmin äänenväri.
Irja Auroora on ylväs ilmestys lavalla. Niin persoonallisen valovoimainen laulajatar kuin Auroora onkin, ei hän koskaan aseta itseään musiikin ja runouden edelle. Strauss-osastossa äänelliset ansiot liittyvät suureen, pettämättömään tekniseen virtuoosisuuteen. On selvää, että puhumme tässä korkean kansainvälisen tason laulajattaresta.
Suomen Wagnerseuran julkaisu, Wagneriaani nr. 49
Suomen turuilta Bayreuthiin – Irja Aurooran mietteitä oopperauran varrelta.