BIOGRAFIA

 

Irja Auroora on saanut kiitosta kriitikoilta äänensä väreistä ja musiikillisesta tulkinnastaan ensikonsertistaan lähtien. Hän on syntynyt Pohjois-Suomessa, missä hän ensin opiskeli pianonsoittoa. Lauluopinnot hän aloitti 16-vuotiaana Turun konservatoriossa.

Jo teini-ikäisenä hän osallistui Turussa laulukilpailuihin päässen voittajana edustamaan Turkua Bergenin pohjoismaisiin laulukilpailuihin, missä saavutti jaetun toisen palkintosijan. Lappeenrannan ensimmäisiin laulukilpailuihin hän osallistui 19-vuotiaana voittaen naisten sarjan toisen palkintosijan. Ennen opintojaan Wienin Musiikkiyliopistossa (Universität für Musik und darstellende Kunst) Irja Auroora piti menestyksekkään ensikonsertin Helsingissä v. 1969.

Hän suoritti Wienin Musiikkiyliopistossa diplomit aineissa ooppera, Lied ja oratorio Suomen opetusministeriön hänelle kahtena peräkkäisenä vuonna myöntämien 1-vuotisapurahojen turvin. Lauluopintojaan hän on täydentänyt Jolanda di Maria Petriksen, Maria Sandulescon, Vera Roszan ja Hildegund Lohmannin johdolla. Liedopintoja hänellä on ollut Anton Dermotan ja Lore Fischerin opastuksella. Lisäksi hän on opiskellut italialaista oopperarepertuaaria Maestro Luigi Riccin johdolla Roomassa.

Hän lauloi Wienissä Schönbrunnin Schlossteatterissa opintojensa päätteeksi Luisan roolin Verdin oopperassa LUISA MILLER. Sen jälkeen Irja Auroora esiteltiin Itävallan televisiossa oopperatoimittaja Heinz Fischer-Karwinin ooppera-ohjelmassa “IHR AUFTRITT, BITTE”. Suomen Yleisradiolle hän nauhoitti Fiordiligin roolin Mozartin oopperassa COSI FAN TUTTE (muissa rooleissa mm. Jorma Hynninen ja Kim Borg).

Irja Auroora teki oopperadebyyttinsä Mikaelan roolissa Suomen Kansallisoopperan legendaarisessa Jäähallin CARMENISSA Helsingissä 1971, muissa rooleissa mm. Mignon Dunn ja Sandor Konya. Tämän jälkeen hänet kiinnitettiin vakituiseen kiinnitykseen Saksaan Staatstheater Darmstadt´in oopperaan 1971-1973, missä hän lauloi mm. Fiordiligin Mozartin oopperassa COSI FAN TUTTE ja Marenkan Smetanan oopperassa MYYTY MORSIAN. Theater der Freien Hansestadt Bremenin oopperassa hän oli viisi vuotta vakituisessa kiinnityksessä sekä myöhemmin vierailijana, laulaen siellä mm. monia Mozartin rooleja, kuten esimerkiksi DON GIOVANNIN Donna-Annan ja FIGARON Kreivittären roolit. Lisäksi hän lauloi Bremenissä mm. Verdin IL TROVATOREN Leonoran ja DON CARLOKSEN Elisabettan roolit, Janáčekin KATJA KABANOVAN nimiroolin ja Wagnerin TANNHÄUSERIN Elisabethin sekä Puccinin, Giordanon ja eräiden muiden säveltäjien oopperarooleja. Bremenin Festliche Opernabende -juhlilla hän on esiintynyt TROVATOREN Leonoran roolissa, muissa rooleissa mm. Fiorenza Cossotto ja Juan Lloveras.

Bayreuthin Wagner-juhlaviikoilla hän lauloi RING DES NIEBELUNGEN -sarjan 100-vuotisjuhlilla 1976 Gutrunen roolin oopperassa JUMALTEN TUHO ohjaajanaan Patrice Chéreau ja kapellimestarinaan Pierre Boulez. Samassa produktiossa hän lauloi myös Ortlinden VALKYYRIASSA. Hän esiintyi Bayreuthissa niin ikään PARSIFALIN Erste Blumenmädchen- roolissa (1975-1976) ja VALKYYRIAN Ortlindena (1975) ohjaajanaan Wolfgang Wagner ja kapellimestarinaan Horst Stein.

Suomen Kansallisoopperan kutsumana vierailijana Auroora on laulanut Tatjanan roolin Tshaikovskin oopperassa EUGEN ONEGIN Eri Klasin johdolla (1984) sekä Annan roolin Sallisen oopperassa RATSUMIES (1987) Ulf Söderblomin johdolla. Hän on laulanut vierailevana solistina niin ikään Dortmundin, Wiesbadenin, St. Gallenin (Sveitsi), Saarbrückenin, Bremerhavenin ja eräiden muiden keski-eurooppalaisten kaupunkien oopperataloissa esiintyen mm. Gutrunen roolissa (GÖTTERDÄMMERUNG) ja R. Straussin ARABELLAN nimiroolissa sekä Sentan roolissa Wagnerin oopperassa LENTÄVÄ HOLLANTILAINEN ohjaajanaan wagnerbasso Josef Greindl.

Irja Aurooralla on ollut huomattavia konserttiesiintymisiä orkestereiden solistina, mm. Salzburgin Juhlaviikoilla 1977 Wienin ORF Radio-sinfoniaorkesterin solistina A. Honegger´in teoksessa JEANNE d´ARC kapellimestari Gerd Albrechtin johdolla. Konserttiesiintymisiä on ollut lisäksi Stuttgartissa Ludwigsburgin Schlossfestspiele-juhlilla ja Pariisissa Saint-Denis’n juhlaviikoilla sekä muualla Keski-Euroopan musiikkikeskuksissa mm. teoksissa Beethovenin MISSA SOLEMNIS ja Brittenin WAR REQUIEM. Helsingissä hän on laulanut Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin solistina mm. teoksissa Verdin REQUIEM, Klamin PSALMUS, Mahlerin 4. SINFONIA, Góreckin MATER MEA ja Merikannon ELINAN SURMA. Orkesterikonsertteja on ollut myös Turun filharmonisen orkesterin sekä Kuopion ja Oulun sinfoniaorkestereiden solistina.

Auroora on laulanut monien tunnettujen kapellimestarien, kuten esimerkiksi Pierre Boulez’n, Horst Steinin, Marek Janowskyn, Gerd Albrechtin, Wolfgang Gönnenweinin, Christof Perickin, Paavo Berglundin, Leif Segerstamin, Okko Kamun, Osmo Vänskän, Ulf Söderblomin, Eri Klasin, Erich Bergelin ja Sergiu Comissionan johdolla.

Irja Auroora on myös tunnustettu Liedlaulaja. Liedkonsertteja hän on laulanut Helsingissä ja Turussa niin juhlaviikoilla kuin muulloin ja esiintynyt Liedkonsertein myös muualla Suomessa. Live-studiokonsertteja hänellä on ollut Saksassa (NDR) ja Suomessa (YLE). Lisäksi Irja Auroora on laulanut runsaasti äänityksiä Suomen Yleisradiolle ja myös mm. Ruotsin radiolle Tukholmassa. Suuresti arvostettu Liedpianisti Pentti Koskimies oli hänen säestäjänsä lukuisissa konserteissa ja äänityksissä laulajattaren ensikonsertista lähtien aina kuolemaansa asti.

Liedlevytyksiä Auroora on tehnyt Fugalle (Enchantment of Singing, 2004) ja Fg-Naxokselle (Soolo-CD Irja Auroora, pianistina Ilkka Paananen, 1991). Laulajattarelta julkaistiin jouluksi 2022 CD-levy Träume Dreams Unelmia hänen 50-vuotistaiteilijajuhlansa merkeissä.

Laulunopettajana hän on toiminut mm. Sibelius-Akatemiassa sekä lukuisilla laulun kesäkursseilla. Irja Auroora antaa edelleen mestarikursseja ja toimii laulajien opera coachina.

Laulajattaren 50-vuotistaiteilijajuhlan kunniaksi on YouTubessa julkaistu hänen haastatteluvideonsa monine roolikuvineen ja lauluäänitteineen. Ks. Audio-sivu.